האם ניתן לערוך צוואה בהודעת וואטאפ?

ראשית, מהי צוואה? צוואה היא הצהרה הדירה (שניתן לחזור ממנה), חד צדדית ואישית של אדם שנעשתה באחת מצורות הצוואה הקבועות בחוק הירושה. בצוואה אדם מביע את רצונו בנוגע להעברת רכושו אחרי מותו וכן בכל עניין אחר שאינו ממוני אשר החוק מתיר את הכללתו בצוואה.

על פי חוק הירושה התשכ"ה-1965 ישנן ארבע דרכים לערוך צוואה:
1. צוואה בפני עדים- עליה להיערך בפני שני עדים, נושאת תאריך, חתימה, הצהרת המצווה וחתימות המצווה והעדים.
2. צוואה בפני רשות- נערכת בפני שופט/רשם ביהמ"ש/רשם לענייני ירושה/חבר בית דין דתי ונוטריון. ניתן למסור את הצוואה בעל פה או להגישה בכתב, מתבצעת הקראה של הצוואה בפני המצווה אשר מצהיר כי זו צוואתו.
3. צוואה בעל-פה (משכיב מרע)- אדם הרואה עצמו מול פני המוות רשאי לערוך צוואה בפני שני עדים השומעים את דברי המצווה, עליהם לרשום בזכרון דברים את המצווה על ידי האדם, לחתום ולהפקיד את זכרון הדברים אצל הרשם לענייני ירושה בסמוך לעריכתו ככל האפשר.
4. צוואה בכתב יד- עליה להיות כתובה בכתב ידו של המצווה, תאריך וחתימה גם כן בכתב ידו.

שאלה מתבקשת לאור עידן הטכנולוגיה כיום היא האם ניתן להכיר בהודעת וואטאפ או הודעה בכל אמצעי אלקטרוני אחר כצוואה תקפה? בשנים האחרונות עלה הנושא בכמה מדינות בעולם ואף ישנן מדינות אשר הכירו בהודעה אלקטרונית כצוואה תקפה. נכון לתקופת זמן זו, החוק היבש במדינת ישראל אינו מכיר בכך כדרך לעריכת צוואה תקפה אך פסיקה חדשה מעלה גישה שונה. אדם שחלה בקורונה, ברגעיו האחרונים שלח לאחותו, המתגוררת בישראל, את צוואתו בוואטאפ. מכך נטען כי מדובר בהודעה דיגיטלית אותנטית שנשלחה בטלפון אישי של אדם ויש להתייחס אליה כאלה צוואה תקפה אשר נכתבה בכתב יד וכי אין כל הבדל בינה לבין צוואה שנכתבה על נייר.

כעת נמצא על שולחן הדיונים תזכיר חוק שמטרתו לקדם שינוי והתאמת החוק לתקופתנו.
בתזכיר ישנה התייחסות לעניין צוואה בהקלטה חזותית- מוצע להוסיף דרך נוספת וחדשה לעריכת צוואה: צוואה חזותית. על פי ההגדרה תיתכן עריכת צוואה באמצעות הקלטה המשלבת תמונה וקול (כמו הקלטה בווידיאו), כאשר ביחס לצוואה זו יידרש קיומן של מספר הוראות צורניות המאפיינות הקלטה כאמור, ואשר נועדו למנוע אפשרות לזיופים.
נזכיר כי לא מדובר בתיקון חוק שהתקבל ואין התייחסות בחוק כלל לעניין צוואה בהודעת וואטאפ.

אין לדעת מה צופן לנו העתיד ואף ייתכן כי עריכת צוואה בוואטאפ תהא דרך לגיטימית לעריכת צוואה אף על ידי החוק בישראל. עד אז, מומלץ לבצע צוואה באחת מהדרכים המקובלות על מנת לנסות ולהבטיח שרכושכם יגיע ליידים הנכונות בהתאם לרצונכם.

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן