הסכם יחסי ממון 

מתי ואיך ניתן לערוך הסכם יחסי ממון 

לקוח ותיק פנה אליי לאחרונה בדבר עצה בחיי נישואיו, לטענתו נישואיו בפני משבר, אמנם אין עדיין גירושין, אך נוכח המשבר חושש לעתיד. הצעתי לו לערוך הסכם ממון בעת הנוכחית, הוא הגיב בפליאה רבה ושאל כעת לערוך הסכם כזה?; את זה עושים טרם הנישואים? מה זה כבר יעזור לנו כעת? ובכן זו טעות נפוצה, ניתן לערוך הסכם זה בכל עת, גם בעיצומם של חיי הנישואין ויש בידי הסכם כזה לפתור בעיות רבות. נסביר:

כאן נסביר מהו הסכם ממון, איך ננסח את ההסכם?

הסכם ממון יערך מתוך רצון של שני הצדדים! יערך בכתב! יכול להיעשות בכל שלב של החיים הזוגיים. והוא נועד להגן על שני בני הזוג, וליצור מצב בו  יהיה תאום ציפיות מלא ממערכת היחסים. על ההסכם להיות צופה פני עתיד ולשלב בתוכו התייחסות ופתרונות משפטיים ברורים לכל מיני תרחישים שמתפתחים במהלך שנות הנישואין כגון: קבלת ירושות, מתנות, רכישת דירה, הקמת עסק, זכייה בפרס, הבאת ילדים, שינוי באורח החיים, צבירת רכוש ונכסים ועוד. זאת בשלב אשר בו מערכת היחסים טובה ועל מי מנוחות וניתן באופן רגוע ושליו, תוך מחשבה ותכנון, הבנה והסכמה, לתכנן את העתיד של הרכוש שהיה ברשות בני הזוג טרם הקשר, במהלכו, והרכוש שיצטבר לאורך השנים. ולא מתוך אילוץ, לחץ, מתח, שעליהם רובצת עננת אמוציות קשה, בעת משבר שמתרגש על הקשר.

מתי נערוך את ההסכם? ואת מי עשוי לשמש?

ההנחה היא כי טרם נישואין. ברם, ניתן בהחלט לערוך את ההסכם, תוך כדי הנישואין עם צבירת ממון ורכוש, או בעת התרחשות משבר בחיי הנישואין למנוע מאבק עיקש וקשה בעתיד. הסכם זה עשוי לשמש גם זוגות ידועים בציבור, חד מיניים, שאין בכוונתם להינשא בעתיד.

באלו תחומים יערך ההסכם?

הרכוש הקיים, העתידי, חלוקת הרכוש בעת סיום הקשר גירושין. כמו גם הרכוש אותו יצברו בני הזוג בהמשך, במהלך חיי הנישואין. על פי רוב, בני הזוג מסכימים ביניהם שהרכוש העתידי יהיה שייך לשניהם במשותף באופן שווה ערך של חצי- חצי, למעט מתנות וירושות שקיבל צד כלשהו.

כיצד יקבל ההסכם תוקף משפטי?

  • הסכם ממון מושתת על יסודות חוק יחסי ממון, תשל"ג – 1973, הוא בעצם חוזה בין צדדים. ובאשר לכך, ההסכם חייב להיות בכתב. זוהי דרישת סף, בלעדיה לא יהיה להסכם תוקף. מכאן, הסכם ממון שנעשה בעל פה לא יהיה  תוקף מחייב. כאשר מדובר בהסכם ממון בין בני זוג שנישאו – ההסכם חייב להיות מאושר בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הדתי. זאת על מנת לבחון האם הסכם הממון אכן משקף את רצונם האמיתי של בני הזוג, אם הוא נעשה בהסכמה חופשית של שניהם, והאם הם מבינים את משמעות ההסכם והמשמעויות שלו. יחד עם זאת, אף הסכם שלא אושר ע"י הגורמים הללו עשוי להיות מכובד, מעיקרון תום הלב – כאשר בני הזוג נהגו על פי ההסכם במשך תקופות ממושכות.
  • כאשר מדובר בהסכם ממון בין בני זוג שטרם נישאו –על ההסכם להיות מאושר בבית המשפט לענייני משפחה או בפני נוטריון או בפני רשם הנישואין.
  • ביחס לבני זוג שהם ידועים בציבור אין חובה לאשר את הסכם הממון וניתן להסתפק בחתימת הצדדים עליו. אולם רצוי לאשרר את ההסכם בבית משפט לענייני משפחה, זאת משום שבית המשפט מהווה מעין מכשיר רגולטורי שבוחן את תוכן ההסכם, ההבנה, ההגינות, פרט חיוני שימנע טענות עתידיות.
  • במסגרת הסכם ממון ניתן לסכם את אופן שערוך הנכסים המשותפים נקבע מראש מי יבצע את ההערכה הכספית של הרכוש המשותף שנצבר על ידי בני הזוג, אופן החלוקה ולוחות הזמנים לפירוק השיתוף. כך נחסוך ויכוחים עתידיים בכך שנקבע גורם מוסמך ומקובל על שני הצדדים שיבצע את החלוקה.

אלמנט חשוב נוסף, הוא כיסוי עתידי של עניינים חשובים ומורכבים בפרידה כגון עניין משמורת הילדים. וחשוב לא פחות הוא מנגנון מניעת סרבנות גט. שכן כידוע עניין הגירושין הוא תלוי רצון, לכן – במסגרת ההסכם ניתן לקבוע תנאים לפיהם אם תתבע האישה גט והאיש יסרב לגרשה ישולם כסף לאישה בגין כל יום בו אינה מקבלת את הגט̈, כך גם במצב הפוך, אם יבקש הגבר להתגרש והאישה תסרב. ברם, ההסכם אינו יכול לכלול התחייבות מפורשת למתן גט או לקבלתו, מאחר שהתחייבות כזו היא חסרת תוקף משפטי.

האם ניתן לשנות את הסכם הממון?

כן, בתנאי שהשינוי יערך בכתב ויקבל תוקף משפטי של בית משפט לענייני משפחה או בית בין דתי.

הסכם ממון והסכמים אחרים

הסכם ממון אשר נערך כראוי ואושר כנדרש מבטל כל הסכם אחר אשר נחתם בעבר בין בני הזוג. אולם אין בכוחו של הסכם לבטל או לסתור הסכמים אשר נערכו מול צד ג'. ראוי להדגיש כי הסכם ממון  איננו תחליף לצוואה. הצוואה – היא מסמך משלים להסכם ממון, שכן עריכת הסכם הממון לא תקבע את עתידו של הרכוש לאחר הפטירה. רק בצוואה אדם יכול להסדיר מה יהיה על רכושו לאחר פטירתו, זאת מכיוון  שהסכם הממון הוא בין בני הזוג עצמם, ולא בינם ליורשיהם. וכן משום שאדם אינו יכול להסכים על חלקים ברכוש של בן זוגו. לכן, נדרש מעבר להסכם הממון גם לערוך צוואה, שכן אין בכוח הסכם הממון למלא את מקום ותפקיד הצוואה.

תשלומים ואגרות:

אגרת אישור הסכם ממון ע"י בית משפט לענייני משפחה 550 ₪.

אימות הסכם ממון טרום נישואין בפני נוטריון:

מחיר בסיס – 371 ₪ (בצירוף מע"מ)

עבור כל עותק נוסף – 64 ₪ (בצירוף מע"מ)

משרד עורכי דין מזרחי &מויאל ושות'

 

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן