טור בנושא ניכור הורי 2

ניכור הורי –" סרבנות קשר"

מהו ניכור הורי?

ניכור הורי הוא מצב בו ילד מתנכר לאחד מהוריו ופעמים רבות אינו מוכן להסביר מדוע. תסמונת הניכור ההורי (PAS) היא תיאוריה שפותחה בשנת 1985 על ידי פרופסור גרדנר ריצ'רד "פרופסור קליני" בביה"ס לפסיכיאטריה של אוניברסיטת קולומביה בניו-יורק. אשר טען שההורה המועדף על הילד גורם לילד להאמין שההורה השני אחראי על מצב שלילי וכתוצאה מכך הילד בוחר את טובתו של צד אחד ומפתח ניכור הורי .

מה הסיבות לניכור זה?

  • התעללות של האב בילדו, כגון אלימות פיזית, תקיפה מינית, שעשויים באופן טבעי לסרבנות קשר.
  • התעללות של האב ברעייתו כולל אלימות פיזית ומילולית ואז הילד מזדהה עם אימו הקורבן.
  • דרך של הגבר למנוע תשלום מזונות לאישה
  • הגירושין של ההורים.
  • הסתה של ההורה המשמורן שהילד בחזקתו כלפי ההורה האחר. וזאת על ידי פעולות אשר נעשות במטרה למנוע ולסכל את הקשר של הילד עם ההורה האחר. בהטחת האשמות שווא בפני ההורה האחר, הסתת הילד נגדו, מסכל מפגשים של הילד עם ההורה האחר, מנסה להגביל תקשורת של הילד עם ההורה האחר, מעביר לילד מסרים לפיהם ההורה האחר לא אוהב אותו, או שהוא הורה מסוכן לילד, מבקר את ההורה האחר תדיר בשל דברים חסרי חשיבות כדי להצדיק את התנהלותו אל מול הילד.
  • העובדה שההורה האחר פותח בפרק ב' בחייו.
  • התנגדות ששורשיה בתהליכי התפתחות נורמליים.
  •  התנגדות כתגובה לסגנון ההורות של ההורה. 
  • התנגדות שעולה מתוך הדאגה של הילד למצבו הרגשי השביר של ההורה המשמורן, חשש לעזוב אותו לבד.
  •  התנגדות שמקורה בכך שההורה נישא מחדש או נמצא בזוגיות חדשה
  • לקות במסוגלות ההורית של ההורה המסורב 
  • הפרעה מרדנית מתנגדת של הקטין.

כיצד הניכור בא לידי ביטוי?

ניכור הורי יכול לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים, כמו למשל בהצהרה של הילד שהוא סולד או מפחד מההורה אותו אהב בעבר והפגנת נאמנות להורה השני. יכול להיות מצב בו הילד יאמר שהוא זה שמעוניין בניתוק מההורה, אך הטיעונים שלו יהיו מורכבים ממטבעות לשון שנאמרו על ידי אדם מבוגר (ההורה האחר). יש גם פעמים בהן הילד יצדיק את הפעולה בטיעונים שאינם רציונליים, כגון 'אני שונא את אמא כי היא לא יפה'. 'אני שונא את אבא כי הוא לא משחק כדורגל", ישנם מצבים של ניכור וסרבנות קשר בהם הילד יתייחס באדישות מוחלטת כלפי ניסיונותיו ורגשותיו של ההורה אשר מנסה לחדש עמו את הקשר. 

התפשטות העוינות לאחרים למשפחה המורחבת של הורה המנוכר.

העדר רגשות אשמה של הילד על האכזריות המופנית כלפי ההורה המנוכר

בהשמצות של הילד ישנה מידה מסוימת של זיוף והפרזה.

מסע הכפשה והשמצה של הילד כלפי ההורה המנוכר שנובע מההזדהות עם ההורה האחר בדרך כלל המשמורן.

לניכור הורי, קיימות דרגות מניכור קל ועד נתק מוחלט והבעת כעס ואלימות.

כיצד נתמודד עם ניכור הורי?

ניכור הורי זו תופעה קשה לפעמים יש צורך בהתערבות של הרווחה, פקידי סעד, ועובדים סוציאליים. יש הרואים בניכור הורי סוג של אלימות.

אחת מדרכי הטיפול היא, הוצאת הילד ושינוי הסדרי השהות והרחבת זמני השהייה עם ההורה המנוכר. במיוחד כאשר עולה השפעה מצד אחד ההורים ביחס לניכור . לעיתים נדרש אף טיפול נפשי, שהוא קשה ומורכב, שכן נדרש לאחות קרעים וקשרים בין הקטין וההורה המנוכר, כל זאת מבלי לפגום בקשר עם ההורה האחר. לעיתים אין הסכמות לגבי גידול הילד. ואז נדרש להיעזר באיש מקצוע, להדגיש את החשיבות של הקשר בין הילד ובין שני הוריו. 

כיצד מתייחס לכך בית המשפט?

מסלול משפטי מיוחד לטיפול בתיקים בנושאי ניכור הורי

לזמן  חשיבות רבה מאוד בכל הקשור לטיפול בנושא של ניכור הורי, וידוע שמשך הזמן עד שתיקים מגיעים לפני שופט הוא ארוך. ככל שהטיפול בניכור הורי מתעכב, התוצאה מחמירה, ויקשה לתקן את הנזק. כך גם הפגיעה הנפשית בילד מועצמת.

מיזם פיילוט שנערך בבית המשפט לענייני משפחה במחוז תל אביב, שבו מתנהלים תיקים בנושא של ניכור הורי ונתק בין הורה וילד במסלול מיוחד. הפרויקט נקרא "פרויקט חידוש קשר" במסגרת המסלול המיוחד התיק מקבל טיפול מזורז על ידי שופט "מיקוד". כך, שבמידה והשופט שמטפל בתיק המשפחה אינו פנוי, הטיפול בעניין הניכור, בעטיו הוגשה בקשה דחופה למתן סיוע ופתרון, עובר לשופט אחר שמרכז את הטיפול בנושא הזה בלבד- וזאת תוך 14 ימים.

כאשר יחידת הסיוע שליד בתי המשפט מקבלת תלונה על מצב של ניכור הורי, היא מפנה את התיק לשופט שמזמן דיון דחוף בתוך 14 ימים. אם מתברר שקיים ניכור הורי, מפנים את ההורים למטפל מקצועי ושל עובד הרווחה שיערוך גם בדיקות של מסוגלות הורית – כל זאת בהליך מזורז ומהיר. בית המשפט יפעל כדי לחדש את הקשר בין הילד וההורה באופן מידי .

כבוד השופטת אסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון פרסמה ביום 08.10.2020 את נוהל 2-20 שעניינו, "טיפול בתי המשפט לענייני משפחה בהליכים דחופים שעניינים חשש לפגיעה במוגנותם של ילדים והבטחת הקשר בין הורים לילדיהם", אשר מתווה דרך אחידה לכלל בתי המשפט לענייני משפחה כיצד לטפל  בניכור הורי. בהתאם לכך, קובע הנוהל כי בכל מקרה שבו אחד ההורים מגיש בקשה לסעד דחוף או זמני להבטחת הקשר עם ילדו, ושופט בית המשפט לענייני משפחה מתרשם כי מדובר במקרה חריג שדורש טיפול מידי כדי למנוע את ההחמרה בפגיעה בקשר, הרי שיקבע דיון מהיר בבקשה בתוך 14 ימים לכל היותר. האחריות ליישום נוהל זה, הוטלה על נשיאי או סגני הנשיא בבתי משפט השלום במחוזות, שחויבו לדווח כל שישה חודשים, למנהל בתי המשפט ואשר ידווח, לנשיאת בית המשפט העליון על חריגים בקיום הנוהל באיזה בקשה לא נשמר הנוהל ומדוע. פרקטיקה שמצביעה על מידת החשיבות הרבה לה זוכה הנושא בסדר היום הציבורי ובהקשר ישיר בבתי המשפט.

סנקציות על הורה שגורם לניכור הורי

במקרה הצורך אם אכן מתגלה שהניכור נובע מהסתה או התנהגות מכוונת של אחד ההורים, השופט יכול להשתמש במגוון סנקציות כגון ביטול המזונות או הקטנתם, הטלת  קנסות, ובמקרים קיצוניים יורה בית המשפט יעביר את זמני השהייה לצד השני, או ירחיב את זמני השהות במצב שבו אחד ההורים לא היה שותף שווה בזמני השהייה.

התנאים לניהול ההליך המזורז

במסגרת תיק העוסק בניכור הורי יש לבוא לבית משפט בכפיים נקיות ותום לב. יש למסור מידע אמין ומדויק לבית המשפט, לספר את כל האמת בקשר לניכור ההורי אם אירוע חד פעמי או קבוע, להציג ראיות שיגבו את בקשתכם.

במסגרת המסלול המיוחד צריך לחתום על התחייבות עצמית בלתי מוגבלת, וגם על ערבות צד ג' למקרה שהתביעה תידחה. למי שמנסה לנצל את המצב ולסלף מציאות, הרי במקרה כזה עלול בית המשפט להטיל קנסות.

 

משרד עורכי דין מזרחי & מויאל ושות'.

 

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן