מכירת דירה מפוצלת

 השינוי ברשות המיסים ביחס לדירה שכורה בעת מכירתה. בדגש על דירה שפוצלה למספר יחידות לשם השכרתה.

בעת האחרונה מסתמנת תופעה חדשה בקרב רשות המיסים ביחס לעניין דירה להשכרה. 

עד עתה דירה כאשר הייתה ברשותנו להשכרה אותה חילקנו למספר דירות משנה והשכרנו כל דירה בפני עצמה, בעת המכירה לעניין תשלום המיסוי ההתייחסות הייתה לדירה אחת בלבד.

בעת האחרונה מסתמן שינוי ברשות המיסוי וההתייחסות היא לא עוד לדירה אחת בלבד, אלא למספר דירות על פי החלוקה שנעשתה ובהתאמה יחושב עניין המיסוי.

על מנת להתמודד עם תופעה חדשה זו, אנו נדרשים לוויכוחים והוכחות שמדובר בדירה אחת בלבד. כיצד נתמודד עם מצב זה?

  1. אם אפשרי להשיב את המצב לקדמותו – ליצור מחדש דירה אחת.
  2. מבחן המטבח :בהתאם לסעיף 145 לחוק התכנון והבנייה, שינוי פנימי בדירה אינו דורש היתר, אלא אם הוא משנה את מספר הדירות. מגורים משותפים של מספר שותפים בדירה אחת, גם אם מצויים בדירה מספר חדרי שירותים ומספר מטבחים, אינו פיצול אסור אם לא נעשה שינוי פנימי לעומת היתר הבנייה המקורי. הגדלת מספר חדרי המקלחת ואף התקנתם של מטבחים נוספים, אינה מהווה עבירה על החוק, אם עדיין זו דירה אחת  .ברם, כאשר בוצעו בדירה שינויים שנועדו לשמש למגורי דיירים שונים ויצרו יחידות עצמאיות ונפרדות , מדובר בפיצול אסור. בתי המשפט לעניינים מקומיים קבעו מבחן מרכזי לקיומה של יחידה נפרדת ועצמאית קיומו של מטבח בכל חדר. עוד נקבע כי גם במקרה שקיים בדירה מטבח אחד בלבד, אולם קיים בכל חדר מכשירי חשמל בדמות מיקרוגל, תנור, קומקום חשמלי וכיור הרי זו יחידה עצמאית. 
  3. מבחן זהות הדיירים: כאשר ישנם דיירים שהם זרים שונים, בית המשפט ייטה לראות זאת כמספר דירות.
  4. לוודא קיום לוח ושעון חשמל אחד.
  5. לוודא קיום שעון מים אחד.
  6. להוכיח קיומה של דלת כניסה אחת בלבד לדירה עם פעמון אחד.
  7. בעת השבת המצב לקדמותו, כאשר מבטלים את המטבחים בחדרים יש להקפיד שלא להותיר צנרת מים וביוב, לסלק ראיות אלו ולצבוע מחדש.

נקיטת כלל אמצעים אלו או חלקם יסייעו להתמודד עם רשות המיסים למסות את הנכס כדירה אחת בלבד.

טיעון חשוב שמדבר להיגיון הפשוט לרשות המיסים הוא כי בבואנו למכור דירה זו שפוצלה, הרי שלא ניתן למכור דירה זו אלא לקונה אחד בלבד! כאשר אנו מוכרים דירה שפוצלה למספר יחידות שהושכרו, הרי שלא נוכל למכור אותה למספר אנשים אלא לאדם אחד בלבד, משום שבטאבו רשומה כיחידה אחת בלבד, לכן יש להשית עליה מיסוי דירה אחת ולא כמספר דירות.

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן