עמדת טעינת רכב בבניין משותף

 סכסוך שכנים על עמדת טעינת רכב בבניין משותף

לאחרונה נכנס לקוח למשרדינו והעלה סוגיה משפטית שרכש רכב חשמלי ומבקש להעמיד עמדת טעינה לרכבו בבינין משותף שבו קיימים 24 דיירים.

מכאן הסביר ההתחממות הגלובלית של כדור הארץ והאסונות הרבים שמתרחשים על האנושות זירזה החלטת ממשלה חשובה ביותר. שעניינה החלפת צי הרכב המנוי על משרדי הממשלה לרכבים חשמליים, לא זאת בלבד אם כי להחלטה חשובה זו השפעה על גורם מרכזי שמשפיע מאוד על זיהום האויר – התחבורה הציבורית. גם בעולם נוקטים בפעולות אקטיביות לצמצם את זיהום האוויר, כך בגרמניה ישנה החלטת ממשלה כי משאיות ינועו באמצעות אנרגיית חשמל – על ידי חיבור של מוטות למערכת החשמל העלית בכביש, בדיוק כמו הרכבות( פטנט של חברת סימונס) אלמנט שיפחית 30% מזיהום האוויר.

מהכלל אל הפרט

כך שבישראל צפויה בעתיד הקרוב להתקבל החלטה לשינוי פני אנרגיית הרכב באמצעות עידוד של הורדת מיסוי על רכב חשמלי מחד והעמדת רף מיסוי גבוה על האנרגיה המקובלת כיום בישראל. 

רכב חשמלי- מקור נוסף לסכסוך שכנים

לאזרח המחזיק ברכב חשמלי ישנה עמדת טעינה ציבורית בדרך כלל במרכזי הביג, בתחנות דלק ובחניונים. ביחס לטעינה בבית, הרי שבעת האחרונה הפיק משרד האנרגיה נייר עבודה ביחס לעמדת הטעינה בבית משותף. כזו שמטרתה לעודד את רכישת רכבים אלו ולהסיר חסמים שמונעים את רכישתם.  עד כה, התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף על פי חוק המקרקעין, דרשה פרקטיקה מסוימת של אישור של רוב דיירי הבית, עקב הקושי הטכני של חיבור לעמדת השעון הפרטית של הצרכן, בדרך כלל החיבור לשעון החשמל נעשה לשעון ועד הבית. טענות נוספות של דיירי הבית הייתה כי התקנת עמדת טעינה זו היא לא בטיחותית ומסכנת את הדיירים, עמדת הטעינה לא אסתטית ופוגמת בנראות של המבנה, ניצול החשמל הכללי של כלל הדיירים ועוד טענות.

חוק המקרקעין

כיוון שחוק המקרקעין הינו חוק מיושן שאינו מעודכן בחידושים הטכנולוגים ולכן לא נותן מענה לבעייתיות שצוירה לעיל, הרי שבעת שמתגלע סכסוך פונים הדיירים לבית המשפט. כך באשדוד קיבלה המפקחת  על הבתים המשותפים בסכסוך בעניין זה של עמדת הטעינה בבית משותף כי התקנת עמדת טעינה בבית המשותף מהווה שימוש סביר ברכוש המשותף לאור כך דחתה את תביעת דיירי הבית. 

החלטת ממשלה בנושא זה

מעתה על פי ההחלטה, הממשלה הטילה על שר המשפטים לתקן בתיאום עם שר האוצר את חוק המקרקעין כיוון שבחוק ישן זה אין התייחסות לעניין חדש זה, וזאת עד סוף השנה הנוכחית. תיקון  שמטרתו לאפשר  להקים עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבתים משותפים, ובכלל זה העברת התשתית הנדרשת לעמדות הטעינה ברכוש המשותף, ללא צורך בקבלת הסכמת כל הדיירים בבניין בדומה לכך, נקבעו בסעיף 21ב לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, הוראות מיוחדות בדבר התקנת רשת תקשורת ברכוש המשותף, בלא צורך בהסכמת כלל הדיירים. החלופות הן: חיבור עמדת הטעינה לחיבור החשמל הפרטי של בעל עמדת הטעינה בתנאי שהתנאים האובייקטיבים יאפשרו כגון לדייר שמתגורר בקומה תחתונה ושעון החשמל נגיש, ללא צורך בהסכמת דיירים אחרים.  יתאפשר להתקין חיבור עמדת טעינה לחיבור החשמל המשמש את הרכוש המשותף של הבית המשותף, אך מהלך זה יחייב הסכמת רוב בעלי הדירות. במצב כזה יותקן מונה נוסף למונה המשמש את הרכוש המשותף, כך שהתשלום בעבור עמדת הטעינה יהיה בנפרד מהתשלום לצריכת החשמל של הרכוש המשותף.

בנוסף, אפשר יהיה לחבר עמדות טעינה לחיבור חשמל חדש, שאינו של הדירה ואינו החיבור הקיים של הבית המשותף. כמו כן, ייבחן מתווה שיאפשר הקמת עמדות טעינה בהתאם לחלופות אלו גם בחניות שהן חלק מהרכוש המשותף. 

במבט צופה עתיד

על מבנים שעשויים להיבנות בעתיד ובכללם גם הבתים המשותפים תחול חובה מראש על הקבלנים להתקין עמדות טעינה חשמליות לדיירים שכן זו פני מגמת העתיד. כך שהכנת התשתית מראש ותיקון חוק המקרקעין יכשירו את הקרקע לדבר הבא שעומד בפתח ועשוי לשחרר את הכדור בו אנו חיים מחלק מגורמי הזיהום.

משרד עורכי דין מזרחי &מויאל ושות'

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן