תשלום בעבור שעות נוספות

במסגרת שיתוף ידע משפטי אחשוף אתכם למידע אודות תשלום שעות נוספות של עובד. נוכח העובדה כי עובדים רבים משקיעים שעות רבות בעבודה ובפרט כיום עקב הקורונה במסגרת עבודתם בבית הרי שיש לדעת,  כי המחוקק נתן דעתו על כך ויצר חובה בחוקי העבודה של מדינת ישראל על מנת לתגמל עובדים אלו, להגן עליהם, למנוע שרירות לב וקיפוח ולמנוע מלחמוס את זכויותיהם על ידי  המעסיקים.

 "גמול שעות נוספות" הינו – הבסיס החוקי לתשלום שעות נוספות.

מעסיק מחויב לשלם לעובד על פי חוק קוגנטי – שלא ניתן להתנות עליו.  חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951 סעיף 16 קובע שעובד שעבד שעות נוספות זכאי לקבל עבורן תשלום גבוה יותר מהשכר שמגיע לו עבור שעת עבודה רגילה. תשלום זה מכונה "גמול שעות נוספות", תגמול זה יתבטא כך שעבור השעתיים הנוספות הראשונות ישלם המעסיק  לעובד תוספת של 25% – היינו  על כל שעה נוספת 125%. מהשעה הנוספת השלישית נדרש  המעסיק לשלם לעובד תוספת של 50% – כלומר 150%.

ביום המנוחה השבועי ובימי חג –  הרי שתשלום עבור שעת עבודה יעמוד על  175% משכר שעת עבודה רגילה, זאת  בעבור השעתיים הנוספות הראשונות, ותשלום  של 200% מהשעה השלישית הנוספת ולאחריה.

האם ניתן לקבוע בהסכם העבודה כי לא ישולם גמול עבור שעות נוספות

לא ניתן להתנות על הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה! זהו חוק קוגנטי כיתר חוקי העבודה.  ולא ניתן להחליט כי לא תשולם תוספת שכר עבור שעות נוספות, ככל ונחתם הסכם ברוח זו, הרי שהוא בניגוד להוראות החוק. יתרה מכך, העובד לא יוכל מרצונו לוותר על זכות זו לתשלום שעות נוספות.

האם ישנם חריגם לחוק?

בוודאי שכן. ישנם מגזרים שמוחרגים מחוק זה כגון: עובדי מערכת הביטחון אנשי קבע, שוטרים, סוהרים, וזאת בשל החלטת ממשלה ספציפית הנובעת מהנחת עבודה בסיסית כי בין אנשי מערכת הביטחון  ובין הממשלה המעסיקה אותם אין יחסי עובד מעביד. כמו כן עובדים בתפקידי הנהלה או במשרות הדורשות מידה מיוחדת של אמון אישי או עובדים שנסיבות העסקתם אינן מאפשרות למעסיק לעקוב אחר תנועותיהם והשעות אותן משקיעים בעבודה.

 

המעסיק לא משלם לי שעות נוספות האם ניתן לעשות משהו.

במידה והמעסיק לא משלם שעות נוספות, הרי שניתן להגיש תביעה לבית הדין לעבודה.   קיימת חזקה שרווחת בעניין זה, כי במידה והעובד אכן עבד שעות נוספות ונגרמה פגיעה בזכויותיו, הרי שנטל ההוכחה לכך שלא התקיימה פגיעה בעובד, עוברת מהעובד למעסיק.

כמו כן ניתן להגיש תלונה למשרד העבודה בנדון.

תקופת התיישנות בגין תביעה בשל אי תשלום שעות נוספות ניתן להגיש עד 7 שנים רטרואקטיבית.

מי מחליט האם העובד יבצע שעות נוספות?

על פי הפסיקה של בתי הדין לעבודה, לא העובד יחליט על כך בעצמו אלא,  החלטה זו נתונה באופן בלעדי בידי המעסיק. ואם עובד עשה זאת על דעת עצמו, הרי שנדרש לקבל אישור המעסיק מראש או בדיעבד.

 הסתמכות על תלושי השכר

כדי להוכיח זכות עובד לתשלום שעות נוספות, בית הדין הארצי לעבודה פסק כי יש להסתמך על דוח נוכחות של העובד שינוהלו על ידי המעסיק. תלושי השכר אלו – מהווים מסמך משפטי מחייב בעת מחלוקת בעניין זה.

 

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן