חברים עושה לכם קצת סדר מהו "דואר זבל"
אנו נתקלים בכל יום בדברי פרסומת שנשלחים אלינו
מה מקור הסמכות החוקית?
בחודש בדצמבר 2008 נכנס יושם בפועל תיקון לסעיף 30א' לחוק התקשורת, התשס"ח–2008. התיקון לחוק זה אוסר על משלוח פרסומת מסחרית באמצעות המייל, בהודעת סמס, פקס, או באמצעות מערכת חיוג אוטומטי, זאת ללא אישור של הנמען. זאת במטרה לחסל את תופעת ההפצה ההמונית והבלתי נשלטת של פרסומות בלתי רצויות המכונה ספאם או דואר זבל שנשלחות באמצעות רשת התקשורת שהפכה מכת מדינה.
מפרסם למי הכוונה?
ההגדרה למפרסם על פי סעיף 30א לחוק התקשורת הינו מי ששמו או מענו מופיעים בפרסומת כמען להתקשרות לשם רכישת הפרסומת, וכן כמי שתוכן דבר הפרסומת יש בו כדי לפרסם את עסקיו או לקדם את מטרותיו, או לחלופין – מי שמשווק את הפרסומת בעבור גורם אחר כלשהו.
מהי הפרסומת?
כמסר המופץ באופן מסחרי בכוונה לעודד רכישת מוצרים / שירותים / על מנת לעודד הוצאת כספים.
מה עושים?
הפיצוי הקבוע בחוק הינו עד 1,000 ש"ח לכל דבר פרסומת הנשלח בניגוד לחוק וזאת ללא הוכחת נזק. קיימת אפשרות להגיש נגד אותו מפרסם שמפר את החוק, תביעה אחת על מספר הודעות ששלח לתובע בניגוד לחוק – כי אז בית המשפט יפסוק לפי שיקול דעתו את הפיצוי.
לאיזה בית משפט להגיש את התביעה?
ניתן להגיש לבית משפט השלום או לבית משפט לתביעות קטנות בהתאם לגובה הסכום.
האם החוק חל גם על הודעות של גורם אנושי ( שמתקשר ומשוחח איתכם – טלמרקטינג)?
התשובה היא לא! באמצעות מערכת חיוג אוטומטית, כלומר – הודעות מוקלטות.
מה לגבי דואר שמגיע לתיבת הדואר בבית התובע?
החוק לא חל בעניין זה.
אסור לשלוח בדר פרסומת במקרים הבאים:
- כאשר הנמען לא נתן הסכמתו מראש לכך.
- כאשר הנמען הודיע כי אינו מעוניין יותר לקבל הודעות.
- כאשר הנמען סיים התקשרות העסקית עם הספק.
אם הסכמת לקבל דברי פרסומת כאשר הצטרפת כחבר במועדון לקוחות עת רכשת מוצר כלשהו, האם אני תוכל לסרב להמשך קבלת דברי פרסומת בעתיד?
- ובכן, החוק מתיר לך כצרכן לחזור בך מהסכמה זו בכל עת! ואז המשך משלוח דברי פרסומת לאחר קבלת הודעת סירוב מהנמען תהא הפרה של החוק. את הודעת הסירוב לשלוח בדואר רשום אך ניתן גם באמצעות בפקס או במייל, בה תבקשו שהספק יפסיק לשלוח לכם דברי פרסומת.
- לכן, בעת רכישת מוצר או שירות חפשו בחוזה אם קיים סעיף המתיר לשלוח דברי פרסומת. אם קיים סעיף כזה לוודא מחיקתו בעת החתימה.