בית העסק בו עבדתם נקלע חדלות פרעון, כדאי שתדעו את הדברים הבאים!

כאשר עסק בו עבדתם שנים רבות, שימש כמקור פרנסה ומשענת, נקלע לקשיים והליך של חדלות פרעון ואתם נזקקים לפעולות אקטיביות החוק להבטחת זכויותיכם שנצברו בעמל במשך שנים, הרי שהחוק אוסר עליכם להגיש תביעת חוב כנגד העסק על מנת לממש את זכויותיכם. 

אם כך, כעובדים שכירים  – לא נותר לכם אלא לפנות לעזרת המוסד לביטוח לאומי. על העובדים להגיש תביעת חוב למוסד לביטוח לאומי וזאת בדומה לכל יתר הנושים של החברה, אשר אף הם נדרשים להגיש תביעת חוב במסגרת הליכי הפירוק של החברה. המוסד לביטוח לאומי, יעניק לכם גמלה תחת המשכורת שהייתה לכם ממקום העבודה שמטרתה למזער את הנזק הכלכלי שנגרם לכם עקב המשבר אליו נקלע בית העסק, שתהא מורכבת מתשלום לקופת הגמל, שכר עבודה או לחלופין פיצויי פיטורין כדין.

איך עושים זאת? מה נדרש להציג?

את התביעה יש להגיש למוסד לביטוח הלאומי תביעה מתאימה בטופס 5305 :

  • ולצרף  אישור מס הכנסה 
  • שלושה תלושי השכר אחרונים ממקום העבודה 
  • מסמך רשמי המציין את מועד תחילת העבודה 
  • אישור מקופות גמל ופנסיה 
  • מסמך רשמי המפרט את מכלול הכספים שהופרשו לקופת פיצויי הפיטורין
  • יש לצרף לטופס התביעה של העובד למוסד לביטוח לאומי את צו פירוק החברה או צו פתיחת הליכים שחתום מטעם בית המשפט המחוזי. 
  • נדרש אישור כפול של הנאמן או המפרק שמונו לפרוק החברה שיאשרו את הבקשה ואישור נוסף של המוסד לביטוח הלאומי בפעם השנייה. כלומר על מנת לקבל את הגמלה מהמוסד לביטוח לאומי, יש צורך בשני אישורים מצטברים. 
  • ככל ואחד מהם לא התקבל, הרי שישנה אפשרות להגיש  ערעור.
  • במידה והתביעה תאושר ע"י המוסד לביטוח לאומי, הרי שהתשלום יועבר ישירות לחשבון הבנק של העובד שתבע.
  • במידה ונדחתה ניתן להגיש ערעור.

מה לא תכלול הגמלה?

  • פיצויי פיטורים מהביטוח הלאומי ישולמו במידה ולא הופרשו כספים לקופת גמל. ככל  והופרשו, כי אז החברה בה מתנהלת קופת הגמל תישא בתשלום הפיצויים.
  • הוצאות שלא יכללו בהחזר זה ע"י הביטוח הלאומי הינם: הוצאות החזקת רכב, החזרים על טלפון סלולרי, ביטוח רכב וליסינג.

 דין קדימה לשכר העבודה

בהינתן מקרה של חדלות פרעון לבית העסק, הרי שיש לדעת כי קיים מדרג של הנושים בחוק שמאפשר לנושה מסוים לקבל כסף מקופת הנשייה. הנושים המובטחים יפרעו ראשונים, שהם  הבנקים מחזיק בשטרות חוב, בערבויות ובבטוחות כלפי החברה. בעדיפות שנייה יפרעו הנושים בעלי זכות קדימה, אשר ביניהם נמצאים גם העובדים שזכאים לקבל שכר עבודה שלא שולם  .החוב הראשון שיש לו עדיפות לגבייה בדין קדימה הוא שכר עבודה, שעיקרו  – דמי חופשה, פדיון מחלה ימי חופשה ופיצויי פיטורין. יחד עם זאת פיצויי פיטורין ושכר עבודה ביחד לא יעלו על 150 אחוז מהסכום שהוגדר על פי תקנות ביטוח הלאומי.

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן