בקשה לצו הגנה

פגעו בכם? הפעילו אלימות מילולית/פיזית בתוך המשפחה? זו כתבה בשבילכם…

מהו צו הגנה?

צו הגנה הוא אחד הכלים המשפטיים החשובים ביותר בהתמודדות עם אלימות במשפחה, מדובר בסעד זמני שמטרתו להביא להרחקת בן המשפחה האלים ולהגן על מבקש הצו. קבלת צו הגנה כרוכה בפנייה אל בית המשפט, כאשר על המבקש להראות כי מצוי בסכנה פיזית ממשית. יש לציין כי צו זה לבדו אינו עשוי לפתור את בעיית האלימות וכי יש לפעול באמצעים נוספים במקביל לבקשת הצו.

לרוב בשל הדחיפות בקבלת צו הגנה, החוק מאפשר לקיים דיון ראשון בבקשה במעמד צד אחד. עם זאת, חשוב לדעת כי במקרה שניתן צו הגנה במעמד צד אחד, מחויב בית המשפט לקיים דיון במעמד שני הצדדים, תוך שבעה ימים מהמועד בו ניתן צו הגנה.

מיד עם קרות האירוע יש לפעול במיידי להגשת בקשה לצו הגנה. ניתן ואף מומלץ לבצע הליך זה באמצעות עורך דין, אשר יכין את הבקשה לקבלת צו הגנה במעמד צד אחד, יצרף לה תצהיר כנדרש ואת הראיות שברשותו (לדוגמא אישור אודות טיפול רפואי ו/או אישור אודות הגשת תלונה במשטרה נגד בן המשפחה האלים) וילווה את הלקוח/ה בדיון בבית המשפט. מבקש צו ההגנה חייב להוכיח לבית המשפט כי קיימת הצדקה למתן הצו, אישורים אלו יהוו ראיות להחלטת בית המשפט האם להיעתר למתן צו המבקש.

חשש מפגיעה עתידית-

אם המבקש המגיש בקשה לצו הגנה חושש כי בן המשפחה יפגע בו פיזית בעתיד, כלומר טרם התרחשות הפגיעה, יידרש להוכיח קיומה של סכנה ממשית על ידי הבאת עדים. בעת החלטת בית המשפט האם לתת צו הגנה או לדחות את הבקשה ישקול את השיקולים הללו:
1. נטל הראיה- מוטל על כתפי המבקש, בית המשפט בוחן האם המבקש הביא ראיות התומכות בבקשה.
2. האם ישנה סכנה חמורה- בית המשפט רשאי להטיל מגבלות שונות על האדם המורחק, על כן, בית המשפט לא יקבל בקשה לצו הגנה אלא אם ישנה סכנה אמיתית לשלומו של מבקש הצו.
3. חומרת ההגבלות- במצב בו בית המשפט מחליט לתת צו הגנה למבקש עליו להחליט איזה הגבלות להטיל כנגד בן המשפחה.

אלו מגבלות צו ההגנה מטיל?

כאשר שוכנע בית המשפט כי המבקש/ת אכן נמצאים בסכנה מיידית, יורה על מתן צו הגנה. במסגרתו, רשאי בית המשפט להטיל מגבלות שונות על בן המשפחה האלים, להרחיקו מבית המשפחה ולקבוע איסור להתקרב אל הבית ממרחק מסוים, לאסור עליו לשאת נשק, להפקיד ערובה להבטחת קיומם של תנאי והוראות הצו. חומרת המגבלות תלויה בנסיבות המקרה וככל שמדובר באירוע חריף, כך יחמיר בית המשפט עם המגבלות שיטיל. תוקפו של צו הגנה הוא שלושה חודשים וניתן להאריכו עד לתקופה של שנה בהתאם לנסיבות העניין.

החל מיום 15.08.2022 אדם שנגדו ניתן צו הגנה יופנה לעובד סוציאלי כדי לבדוק את התאמתו לטיפול. מטרת ההפניה הינה לבדוק האם האדם מתאים לטיפול, איזו מסגרת טיפולית מתאימה לו והאם יש בה מקום.
אם לפי חוות הדעת של העובד הסוציאלי הוא מתאים לטיפול ונמצאה מסגרת טיפולית שיש בה מקום, בית המשפט/בית הדין רשאים לקבוע שעליו לקבל טיפול במסגרת הטיפולית שהומלצה בחוות הדעת כחלק בלתי נפרד מתנאי הצו.
הפנייה לעובד סוציאלי לקבלת חוות דעת והתחייבות לקבלת טיפול לא יחולו על צו הגנה שניתן במעמד צד אחד אלא אם האדם שנגדו ניתן הצו הוזמן לדיון כדין ולא התייצב.

דחיית הבקשה לצו הגנה-

במצב שבו בית המשפט דחה את הבקשה, ניתן להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי.

לשם טיפול משפטי מהיר ומקצועי בעניין זה, חשוב מאוד לפנות אל עורך דין המתמחה בדיני משפחה.

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן