הגדלה/הקטנת סכום המזונות

מהו "שינוי נסיבות" ומה ההבדל בינו לבין "שינוי נסיבות מהותי"?:

סכום מזונות ילדים אינו סכום קבוע וסופי, גם אם הוא נקבע במסגרת פסק דין או הסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין, ניתן לשנותו לפי הצורך.
עם זאת, על מנת שבית המשפט ישתכנע כי יש מקום לשנות את סכום המזונות, על מבקש השינוי להוכיח שחל שינוי מהותי בנסיבות המצדיק את שינוי הסכום הקודם.

בכדאי למנוע התדיינויות חוזרות ונשנות לגבי גובה סכום המזונות, בפסיקה נקבע ששינוי נסיבות מהותי צריך להיות שינוי משמעותי, מתמשך וקבוע להבדיל משינוי סתמי, זמני וארעי. בנוסף, השינוי צריך להיות שינוי שלא היה ידוע וצפוי מראש בזמן קביעת סכום המזונות המקורי. בהתאם, עצם העובדה כי הילדים גדלו וכך גם צריכהם, אינה מהווה עילה להגדלת מזונות משום שמדובר בשינוי צפוי בעת מתן פסק הדין ו/או ההסכם, עובדה הנלקחה בחשבון בעת קביעת סכום המזונות.

דוגמאות לשינוי נסיבות מהותי

מטבע הדברים, כאשר נדרש בית המשפט להכריע בעניין הפחתת מזונות או הגדלת המזונות, הרי שכל מקרה נבחן לגופו, על פי נסיבותיו. אולם ניתן בהחלט להצביע על מספר נימוקים אשר לרוב, רואים בהם שינוי מהותי, אשר יכול להביא לשינוי גובה דמי המזונות:

-ירידה ביכולת ההשתכרות עקב תאונה או מחלה, אשר גרמו לנכות ניכרת ופוגעים בכושר העבודה. פיטורים, יכולים עשויים להוות נימוק מוצדק, אך רק במקרים  בהם לדבר יש השלכות לעתיד, למשל פיטורים בגיל מבוגר המקימים חשש אמיתי למציאת עבודה באותם תנאים.

-שינוי משמעותי בצרכי הילדים, כאשר צרכי החינוך של ילד אחד או יותר משתנים באופן מהותי (כגון מעבר מסגרת/שיעורים פרטיים) או עת שמדובר בצרכים רפואיים עקב מחלה/נכות שלקה בה הילד.

-ראיות חדשות אשר אחד מההורים חשף, שלא היו ידועות בעת פסיקת המזונות ויש בהן כדי להצדיק את שינוי הסכום שנפסק. למשל, כאשר התגלה כי לאחד הצדדים יש נכסים שהוברחו ומשקפים מצב כלכלי טוב בהרבה מזה שהוצג בשעתו.

ככל שהאב לא מסוגל לשאת יותר במזונות הילדים בשיעורם הנוכחי, או במידה שהאם סבורה כי יש להגדיל את סכום המזונות, מומלץ לפנות להתייעצות בעניין עם עורכי דין המתמחים בדיני משפחה. עורך הדין יבחן היטב את נסיבות המקרה הקונקרטי, על הראיות התומכות בהן, ויעמידן אל מול הפסיקה העדכנית בנושא. פסיקה אשר משתנה תדיר עם החלטות תקדימיות לכאן ולכאן.

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן