הדרכים  לפסילת צוואה

הדרכים  לפסילת צוואה – עו"ד דוד מזרחי 

פסילת צוואה, ובלשון משפטית – התנגדות לקיום צוואה, היא לב ליבו של המשפט בתחום דיני הירושה.

מה יותר מתסכל מאשר לגלות, לאחר פטירת אדם קרוב – כי הצוואה שהניח אחריו הנפטר – אינה משקפת את מה שנכון בעיינך, את צפיותך, את מה שאתה חושב שהגון היה, שיהיה רשום בה.

מציאות החיים מלמדת, כי ישנן דרכים רבות להביא לביטולן ופסילתן של צוואות, גם במקרים בהם היא נראית על פניה כצוואה תקינה.

את ההליכים לפסילת צוואה ניתן לחלק לשלוש קטגוריות מרכזיות – הליכי התנגדות לצוואה קלאסיים, הליכי תכנון משפטי מתקדם והליכים עובדתיים מקדמיים.

העילות הקלאסיות במסגרת התנגדות לקיום צוואה, הינן עילות הנוגעות לגמירות דעתו החופשי של המצווה לערוך צוואה, קרי לרצונו האישי.

העילה הקלאסית הראשונה – היא העדר כשירות, דהיינו העדר יכולת להבחין בטיבה של צוואה. מצווה אשר היה לקוי קוגנטיבית ברמה שלא ידע להבין בטיבה של צוואה, או במילים אחרות, לא היה מסוגל לזכור את היקף רכושו, את זהות יורשיו החוקיים או את השפעת הצוואה על שינוי סדר היורשים – הוא מצווה שצוואתו אינה כשרה וניתן לפוסלה ולבטלה.

העילה הקלאסית השניה – היא מעורבות של הנהנה על פי הצוואה, בעריכתה. כאשר מי מהנהנים על פי הצוואה נוטל חלק פעיל בעריכת הצוואה – כגון עורך עבור המצווה את נוסח הצוואה או אפילו מביא את רצון המצווה בפני עורך דין, מביא את המצווה עצמו לעורך הדין ובוודאי כאשר הוא נוכח פיסית בעת עריכת הצוואה – כל אלו עילות שבמצבים מסוימים יכולים להביא לפסילת הצוואה וביטולה.

העילה הקלאסית השלישית – היא השפעה בלתי הוגנת של הנהנה על פי הצוואה, על המצווה. השפעה שכזו יכולה להביא לפסילת צוואה בנסיבות בהם המצווה תלוי בנהנה ובשרותיו, מנותק מאחרים וזקוק לשירותים שהנהנה מספק לו. כאשר קיימת תלות של ממש של המצווה בנהנה, קיימת למעשה חזקה לקיומה של השפעה בלתי הוגנת, חזקה אשר יכולה להביא לפסילת הצוואה.

כמובן, שקיימות עילות נוספות כגון אונס, איום, טעות וכו' וכל אלו, כמו גם אלו המנויים לעיל, יסקרו בהרחבה בהמשך.

הקטגוריה השניה כוללת את התכנון המשפטי המתקדם, הכולל את האסטרטגיות לניהול ההליך המשפטי במסגרת ההלכות המיוחדות להליכי ירושה. לדוגמא, בחינת פגמים צורניים בצוואה, העברת נטלים משפטיים ופעולות אשר יכולות להביא לזכייה טכנית בהליך בגין היפוכי נטלים.

הקטגוריה השלישית, מתייחסת לבניית התיק העובדתי, איסוף הראיות והעובדות, משימה שאינה פשוטה בהליכים בהם העד המרכזי, המצווה, אינו בין החיים עוד. התקופה הקרובה שלאחר פטירת אדם וגילוי צוואתו – היא תקופה קריטית לביצוע פעולות אשר יכולות לסייע לפסילת הצוואה. איסוף הראיות, הקלטת הנוגעים בדבר ופעולות חשובות נוספות – יכולות בשלב זה, להוות גורם קריטי שיאפשר לבסס פסילת צוואה בהמשך ההליך המשפטי.

הליכי פסילת צוואה, הם אומנות לכשעצמה, ודרושים תחכום ונסיון רב, הן בשלב הראשוני והן באסטרטגיית ההליך וניהולו, כדי לנווט את כל הנדרש למצב בו ניתן יהיה להביא לביטול צוואה.

חשוב לזכור, כי כל פעולה וכל הליך שינקט בתחילת הדרך, הוא הליך בלתי הפיך אשר יכול לחרוץ את גורל התיק וגורל התוצאה המשפטית. לכן גם פעולות שנראות תמימות למראה, יכולות, בהעדר טיעונים נכונים וראיית העתיד – להוות מכשול שאין חזרה ממנו.

משרדנו עורכים צוואות, התנגדויות לצוואות , צו קיום צוואה, בקשה לצו ירושה, ובקשה למינוי מנהל עיזבון  http://mizrahilaw.info/

 
ולא נותר אלא לאחל – עד מאה ועשרים 

 

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן