החופש להתאגד במקום העבודה

במסגרת שיתוף ידע מקצועי משפטי אציג בפניכם סקירה אודות נושא חשוב שהינו נשמת אפו של דין העבודה בישראל חופש ההתאגדות.

התאגדות במקום עבודה = ניגוד אינטרסים?

כמעט במקום עבודה בו החליטו העובדים להתאגד, המעסיק ניסה בכל כוחו ומאודו למנוע זאת. שכן, ישנה הבנה כי התאגדות זו תוביל בהכרח לחיזוק כוח המיקוח של העובדים, לשיפור תנאי עבודתם, למתן תוספות שכר, המעסיק מבין כי מעתה יעמוד לעובדיו כוח של הסכמים קיבוציים ושל ארגוני עובדים שיהוו פקטור משמעותי במסע המשותף של השניים בעתיד. מעתה ייאלץ להתמודד לא אל מול עובד אחד בלבד אלא מול מסה גדולה של עובדים ו

מהי הסמכות החוקית להתאגדות?

החופש להתאגד בוועד עובדים ובארגון עובדים- מעוגן בסעיף 33ח לחוק הסכמים קיבוציים.

מקור נורמטיבי מוסרי מחייב נוסף הינו: במסגרת היותה של מדינת של ישראל חברה במסגרת המדינות הנאורות היא חתומה על אמנות רבות שמחייבות ובכלל זאת גם על אמנה בדבר חופש ההתאגדות והגנת הזכות להתארגן.

האם למעסיק רשאי לפעול נגד ההתאגדות?

ממש לא! זוהי זכות חוקתית במדינת ישראל ששמורה לכל עובד ועובדת. בית המשפט קבע כי ישנו אינטרס חברתי להגן על התארגנות ראשונית  וכי למעסיק אסור להתערב בהתאגדות הנרקמת שכן היא שברירית וחלשה עד כדי התפוררות והתפוגגות נוכח הלחץ אותו מפעיל המעסיק לסכל אותה. לכן בית הדין לעבודה ברבות השנים החיל מגבלות על המעביד במטרה למנוע את צמיחתה. דוגמא מאלפת למאבק איתנים זה, היה מאבקם של עובדי חברת פלאפון שהגיע עד פתח בית הדין הארצי לעבודה בפסק דין ההסתדרות החדשה נגד חברת פלאפון עס"ק 25476-09-12 קבע מסמרות, שמטרתן לשמור על ההתהוות של ראשית ההתאגדות וכיצד למנוע מהמעסיק לסכל אותה.

  • המעביד יימנע מלהתבטא בפני עובדיו נגד ההתארגנות הראשונית בכל אופן ובכלל זה נקיטת פעילות אקטיבית  בעניין חוסר הכדאיות של ההתארגנות.
  • המעסיק מנוע מלהחתים את עובדיו על טפס ביטול ההצטרפות לארגון, ובכלל זה גם לא ישלח הודעות דואר אלקטרוני או סמס במטרה לסקלה.
  • המעסיק לא יעקוב אחר העובדים שהתארגנו ולא יעניק הטבות לעובד שלא הצטרף למהלך זה.
  • על המעסיק להימנע מנקיטת שימועים או צעדים משמעתיים נגד עובדים שנטלו חלק בהתארגנות הראשונית.
  • המעסיק ימנע מלהשמיע לעובדים את הנזק שיגרם למקום העבודה, עקב התחרות עם עסקים אחרים בתחום, כולל הימנעות מלשלוח אגרת מנכ"ל גם אם יש בה משום אמת!

האם החופש להתאגד נוגע לכלל העובדים? האם ישנם עובדים המנועים מלהתאגד!

עד כמה שהדבר ישמע מוזר ונוגד זכויות יסוד, ישנם מגזרים שעל פי החלטת ממשלה ובחוקים ספציפיים שחוקקו נמנעה מהם האפשרות להתאגד.

צבא הגנה לישראל, משטרת ישראל שרות בתי הסוהר – גופי הביטחון עליהם נשענת המדינה מנועים מלהתאגד מנועים על פי חוק להתאגד.

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן