התייחסות בתי המשפט השונים אל מתנה

במסגרת שיתוף ידע מקצועי משפטי האם ידעתם כי מתנה בתוך המשפחה ומתנה מחוץ למשפחה לאדם זר ביתי המשפט השונים מתייחסים באופן שונה!!!

אם כך מדוע? ראה לדוגמא בית המשפט לענייני משפחה שם מקובל לחשוב כי זו דרכו של עולם וזו דרכם של הורים, לעזור לילדיהם כלכלית, לתת להם מתנות – סיוע כספי שלא צריך להחזיר אותו ויחשב כמתנה.

אם כך כאשר אתם נותנים לילדכם סכום כסף למטרת חתונה, נישואין, הקמת עסק, נסיעה, ולא חשוב אם מדובר בילד רווק או נשוי.

בית המשפט לענייני משפחה יוצא מנקודת הנחה כי זו מתנה! היות ואמרנו זו דרכו של הורה לסייע כלכלית לילדו.

כאשר נוצר מצב בו הורה מחליט לבקש את כספו חזרה, הרי שהילד לא צריך להחזיר אותם. חובת ההוכחה היא על ההורה להוכיח כי בהלוואה עסקינן ולא במתנה!

על כן, יש להיזהר עת אתם נותנים לילד סכום כסף שבאמצעותו נרכש נכס או יעבור לחשבון המשותף עם רעייתו, הרי שבמידה והנישואין של הילד יעלו על שרטון ותרצו לדרוש את הכסף אליכם חזרה כדי שלא יגיע לידי גרושתו, או אם חלילה התגלע סכסוך בינכם ובין ילדכם, הרי שהנחת העבודה כי הכסף הזה לא יחזור אליכם משום שכסף זה ייחשב כמתנה של הורה לילדו. ואם תרצו להשיבו חובת ההוכחה עליכם להוכיח לבית המשפט כי נתתם מתנה!

אך בבית המשפט (שאינו בית משפט לענייני משפחה) הכלל הוא הפוך!

בבית המשפט  הכלל הוא. שכאשר אדם נותן לחברו סכום של אלף שקל, ולאחר מכן הוא דורש את כספו חזרה וחברו אכן מודה כי קיבל אלף שקל, אך טוען כי זו מתנה. הרי שחובת ההוכחה היא עליו להוכיח כי הכסף ניתן לו כמתנה, ככל ולא יוכח להוכיח זאת – הרי שיהא עליו להשיב את הכסף משום שהצפי שכאשר תוגש תביעה בעניין זה, הרי בית המשפט יחייב אותו בכך משום שזה יחשב תמיד בעיני בית המשפט כהלוואה.

אם כך הורים היזהרו במתן כספים בסכומים גדולים לילדים כי אז אלו יחשבו כמתנה, במידה ותרצו לשמור על כספיכם:

  • תצטרכו לבקש מהילדים לערוך הסכם ממון שיגן על כספים אלו.
  • או לחלופין לערוך הסכם הלוואה עם הילד לו ניתן סכום ההלוואה, שבו יובהר באופן ברור כי מדובר בהלוואה מכם לילד.

כי אם לא כך, כסף זה יחשב כמתנה!

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן