זכויות עובדים דין זר

השפעת הפסיקה הזרה על בתי הדין לעבודה בישראל בעניין זכויות עובדים.

בימים אלו  פסק בית המשפט העליון של בריטניה באופן דרמטי כי עובדי הובר שנחשבו עד עתה כעובדים פרילנסרים ייחשבו כעובד לפסיקה זו פסיקה שניתנה בבריטניה עשויות להיות השלכות גם לעניין זה בישראל כיום כגון ההשפעה על מעמדם של עובדי חברת וולט ועובדים נוספים שנמצאים בסטטוס זה. במסגרת שיתוף ידע משפטי נדון במעמד עובד "הפרילנסר" מול מעמדו של העובד.

מה המשמעות של הסטטוס עובד מול פרילנסר?

המונח עובד מקנה לאדם סטטוס – מעמד שלו נלווים מוצרי לווי,  אגד זכויות שבכללם תשלום על ימי חופש, ימי מחלה, דמי הבראה, הפרשות לחיסכון הפנסיוני, החזרי נסיעה, פיצויי פיטורין זכויות שערכן הכספי משמעותי מאוד, שעשוי להגיע לאלפים שקלים מדי חודש בחודשו.

מהו המושג פרילנסר?

פרילנסר הוא מושג המתאר עובד עצמאי במעמד של עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ, שמבצע עבודה למען מעביד, מבלי שמתקיימים ביניהם יחסי עובד מעביד המקנים לעובד זכויות סוציאליות ותעסוקתיות לסוגיהן – עבודה לא במתכונת מלאה. 

מהם מאפייני סטטוס עובד?

יחסי העסקה אשר מתקיימים בין שני צדדים מוגדרים – עובד ומעסיקו. 

העובד אחראי לביצוע עבודה ספציפית עבור מעבידו, באופן קבוע חוזר ונשנה במסגרת זמנים קבועה. העובד אשר מצוי ביחסי עובד מעביד עם מעסיק מסוים, מצופה להעמיד לרשות מעסיקו את כל כישוריו, מרצו, זמנו, ניסיונו והידע המקצועי שצבר במרוצת השנים, לשם ביצוע תפקידו כפי שדורש המעביד.

מאידך המעסיק, הינו הגורם אשר שמזמין מן העובד את העבודה ומשלם בעבורה שכר עבודה שנקבע מראש.

האם היה תום לב?

בית הדין לעבודה בבואו לדון בתביעות של פרילנסר להיחשב בעובד יבחן את שאלת תום בלב, בכלל זה יבחן את הבדלי הכוח והמעמד, מי התווה את הדרך? לטובת מי עומד אינטרס כספי -כלכלי שיטיב עימו? האם מעמד זה נכפה על האדם או שבחר בו מרצון? האם היה בעמדת מיקוח ?האם העובד בחר במעמד זה על מעמד עובד מבחירה חופשית? 

מה הבעייתיות?

העובדים הללו בישראל כיום כמו עובדי וולט ואחרים דומים להם, עובדים על בסיס של תפוקה – משימה, כי אז יטען המעסיק כי אינו עובד, אלא פרילנסר. ברם, בית המשפט עתיד בבואו להחליט בתביעה דומה לבחון גם את מערכת היחסים של העובד מול המעביד. כלומר, בעניינו זה שהעובד פועל מול אותו מעסיק לאורך זמן ממושך מבצע את אותן המשימות חזור ושנה, ולא באופן ספורדי חד פעמי או מזדמן – כזה שמבסס מערכת יחסים. במבחן ההשתלבות בוחן בית הדין כמה העובד משתלב במערך הארגוני של מקום העבודה שבו הוא מועסק, האם הפעולה שמבצע העובד מהווה חלק אינטגרלי מהפעילות של העסק או פעילות משלימה.

אבל בחוזה נחתם שהעובד הוא פרילנסר?

כאשר המעסיק יטען כי העובד חתם על חוזה כי הינו פרילנסר, הרי שבעיני בית הדין תוכן החוזה – לא יכולה לתקן סטטוס – דהיינו הסטטוס המעשי המבחן המעשה הוא הקובע.

ממתי עשוי בית הדין להכיר בסטטוס זה?

כעיקרון ניתן להגיש תביעה להכרה בזכות זו 7 שנים לאחור להכרה בזכויות הרבות המוקנות למעמד של עובד שכוללות הטבות לימי חופשה, מחלה, הבראה, שעות נוספות, הפרשות פנסיה, החזרי נסיעה ופיצויי פיטורין.

משרד עורכי הדין מזרחי & מויאל ושות'

 

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן