מהו אפוטרופוס יחידני?

במסגרת פינתינו שיתוף ידע מקצועי משפטי אתן סקירה על נושא כאוב עליו אני נשאל פעמים רבות על ידי לקוחות:

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, קובע כי שני ההורים הינם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים עד הגיעם לגיל 18 שנים. כלומר מרחב האחריות ההורית המשפטית והנורמטיבית של ההורים כופה עליהם חובה ובמקביל זכות לדאוג לכלל צורכי הקטין. לכן הורה אחד בלבד אינו יכול לקבל החלטות באופן בלעדי על ענייני הקטין ונדרשת הסכמת שני ההורים. אולם עת מתעורר קרע בין ההורים והדרך המשותפת עולה על שרטון וההורים נמצאים במסלול התרסקות ונוצר מצב בו בן הזוג אינו משתף פעולה ביחס לבנו הקטין ולעיתים אף נוקט בפעולה אקטיבית כדי להכשיל ולפגוע, גם אם לא מתוך כוונה לפגוע בקטין, אלא בבן הזוג. כי אז אנו כועסים, אובדים עצות, מתחבטים ומתלבטים. איך בן הזוג שלנו פוגע כך בילד המשותף שלנו? מילא לפגוע בנו כבני זוג, אך לפגוע כך בילד, למנוע ממנו טיפול רפואי נדרש, למנוע ממנו נסיעה לחו"ל לטיול עם חבריו?  למנוע ממנו ללמוד בבית ספר מסוים ועוד דברים רבים ומגוונים שדורשים הסכמה הורית משותפת.

מהם המקרים?

  • כאשר הורה נעדר ומקום הימצאו אינו ידוע במקרים בהם אחד ההורים נטש את התא המשפחתי, בלא להותיר עקבות.
  • כאשר הורה נוקט באופן מפגיע מערים קשיים, נוקט בסחבת ושיבוש החלטות חשובות הנוגעות לניהול חיי הקטין.
  • כאשר לא ידוע מי האב או האם של הקטין וישנו רק הורה אחד.
  • כאשר הורה למעשה אינו מתפקד עקב מחלה קשה שמונעת ממנו או עקב בעיות נפשיות.

מה הפתרון?

לעניין סבוך וקשה זה יש פתרון – לדרוש מינוי כאפוטרופוס יחידני. משמעותו המעשית כי רק הורה אחד בלבד יהיה מוסמך באופן בלעדי לשמש כאפוטרופוס בכל הענייני ם המשותפים בלא צורך  באישור  והסכמה של ההורה הנוסף. אלמנט ששולל זכויותיו של ההורה האחר לשמש כאפוטרופוס על הילד ומעניק את כלל ההחלטות באופן בלעדי להורה אחד.

מי ממנה ומהו התהליך?

בעניינו בית המשפט לענייני משפחה הוא הגורם המוסמך למנות.  ההורה נדרש להגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה לאפוטרופוס יחידני, בתביעה זו נדרש להוכיח כי ההורה השני נמנע מלשתף פעולה בשל שלל האפשרויות שצוינו לעיל וכי עקב כך טובת הילד נפגעת. כדי להחליט בית המשפט יזדקק לחוות דעת של תסקיר סוציאלי של פקיד סעד לסדרי דין, לשמיעת ראיות מוצקות, התרשמות משיחות עם הילד נשוא הבקשה.

כאשר בית המשפט יחליט על אפוטרופוס יחידני, הרי שאז ההורה שלו ניתנה ההרשאה יוכל למעשה להחליט על ניהול חיי הקטין בענייני חינוך רופאה יציאה לחו"ל החלטה על ניתוח דחוף ושלל עניינים נוספים, בלא צורך להיזקק לאישור ההורה הנוסף.

האם המנוי הוא קבוע?

לבית המשפט ייטה שלא להחליט על אפוטרופוס יחידני ויעדיך מעורבות של שני ההורים גם יחד. עיתים המנוי שבית המשפט יחליט עליו הינו זמני למשך תקופה מסוימת ובתום תקופה זו בית המשפט בוחן את הסוגייה מחדש באם לקבוע תקופת זמן נוספת או לקבוע מנוי קבוע. בית המשפט נוטה שלא לסגור את הדלת בפני ההורה שהדיר את עצמו ולהותיר תדיר צוהר לחזרת ההורה לחיי הילד כך שגם אם יקבל החלטה ברוח התביעה הרי שזו תהיה לרוב מסויגת מדודה בזמן עם בחינה בתחנות קבועות ועם אפשרות לחזרה של ההורה האחר לתמונה.

שתפו את הטור

המשרד מזרחי & מויאל ושות' נוסד על ידי עורך הדין אריק מויאל בשנת 2006 עורך דין בעל תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני ( LL.M)
המשרד מתמחה בדיני מקרקעין, דיני משפחה, צוואות, ירושות, עזבונות.

משרדנו נותן ליווי ויעוץ בהתנדבות בשי"ל נשר. עו"ד דוד מזרחי מעביר הרצאות בנושא יפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות ומוסמך על ידי האפוטרופוס לערוך יפוי כוח מתמשך.

משרדנו עורך עשרות יפויי כוח מתמשך ואף לעיתים מגיע לבתי אבות ולבית הלקוח.

טורים נוספים

דיני משפחה

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!!

רוצים להתגרש? לא חייבים לרוץ לעו"ד !!! כעת נציג בפניכם דרך המוזילה עליות בצורה משמעותית ידעתם שיש הליך שנקרא ישוב סכסוך?? כיום, תחילת הדיונים בענייני

דילוג לתוכן